fredag 27. februar 2015

Snapshots: Kilwa Masoko

Etter en veldig humpete busstur i går morges kom jeg meg endelig tilbake til Dar es Salaam. Da var det ut av bussen og rett inn i et kaos av mennesker, biler, traffic jams, støv og tusenvis av nye lukter og lyder. Det er en veldig kontrast til det rolige landsbylivet jeg har levd til nå. Selv om det er deilig og ikke lenger føle seg som landsbyens store attraksjon, er det begrenset hvor anonym man er her i Dar også som hvit. Uansett, veldig deilig å være tilbake til restauranter, supermarkeder og butikker. Jeg hadde nærmest stjerner i øynene da vi gikk inn på et digert supermarked med masse mat og utvalg. Måtte begrense meg, for hadde mest lyst til å kjøpe ALT. Dagen ble ikke akkurat verre da jeg ble oppgradert til en diger suite på hotellet jeg bor på, bare fordi TVen på rommet ikke funket. Så nå har jeg en stor leilighet for meg selv. Men det beste av alt er egentlig at her er det ordentlig do man kan SITTE PÅ!

Nå som jeg har nett må jeg legge ut litt bilder fra Kilwa. De er ikke sånn superglad i å bli tatt bilde av tror jeg, så jeg nøler alltid litt med å ta frem kameraet. Derfor har jeg ikke tatt så mye bilder som jeg skulle ønske. Jeg ser stadigvekk mennesker og situasjoner som jeg har lyst til å ta bilde av. For eksempel en diger mann på en bitteliten rosa jentesykkel. Og en liten jente med en enda mindre jente sovende på ryggen. Men en ettermiddag da jeg gikk hjem fra jobb tok jeg kameraet rundt håndleddet og bestemte meg for å fotografere alt jeg kom over. Så her er noen av bildene som jeg syns gir et fint inntrykk av stemningen i Kilwa. 
Nå har jeg sikkert nok kattebilder til å fullføre kattealbumet jeg begynte på da jeg var liten (oh yes, jeg har et kattealbum).





 Fotballkamp






Denne damen bablet i vei på swahili til meg så jeg skjønte ikke hva hun sa. Jeg likte fargene hun hadde på seg så godt så jeg spurte om jeg kunne ta bilde av henne. Hun bablet litt til før hun tok sjalet rundt seg, slang begge hakkene over skuldrene og stilte seg opp. Da jeg viste henne bildet etterpå lo hun SÅ godt og bablet litt til før hun gikk sin vei.


Frokost local style. Lefsen kalles chipati og jeg har fått helt dilla på de. Og med mangojus til så klart! 

 På fruktmarkedet

Noen bilder fra de siste dagene på stranden. Det er så utrolig nydelig der. Vannet var absolutt i badetemperatur. Nesten litt for varmt, men vi fant ut at vi ikke kunne klage. Vi vurderte flere ganger å rappe en  båt og dra på seiltur. Men å bli locked up i Tanzania fristet ikke særlig.




1 kommentar:

  1. Gøy og endelig få se litt bilder fra Kilawa Heidi =) Det ser skikkelig idyllisk ut, selv om meldingene jeg har fått av at air-condition slutter og spise samme/litt dodgy mat hele tiden hadde jeg nok blitt litt sliten av.

    Håper vi kan møtes i Påsken så du kan vise meg ALLE filmer og bilder, og fortelle masse mer! Stoooor klem! =D

    SvarSlett