torsdag 8. januar 2015

I do believe it's time for another adventure

Etter et noe tregt semester i Kristiansand (med et intenst London-savn) er jeg nå endelig klar for å samle noen flere stempel i passet. Denne gangen går reisen til Tanzania hvor jeg skal gjøre feltarbeid i forbindelse med bacheloroppgaven i 3 måneder. Sekken er pakket og lesestoff til flyturen er sikret i form av artikler og forskningsrapporter. Jeg lover å blogge så mye jeg klarer, men ikke ha så altfor høye forhåpninger. Jeg er litt usikker på hvordan internettilgangen kommer til å være underveis. Klokken tolv i morgen sitter jeg på flyet! Det blir en kjapp tur innom Istanbul, før vi flyr straka vegen til Dar es Salaam. Dette blir gøy!

Litt om Tanzania
Tanzania ligger i Øst-Afrika og har en populasjon på nesten 50 millioner mennesker. Tanzania, da kalt Tanganyika, ble uavhengig i 1961 med Julius Nyerere som statsminister. Tanganyika ble en republikk i 1962 og Nyerere var da president. De to nasjonene Tanganyika og Zanzibar blir forent i 1964 og danner den Forente Republikken Tanzania med Nyerere som president.
De to største språkene i Tanzania er engelsk og swahili. Den offisielle hovedstaden er Dodoma, mens Dar es Salaam er den største byen. Islam og kristendom er de to største religionene. Tanzanias viktigste eksport er bl.a. gull, sisal, kaffe, bomull, mineraler og tobakk. Tanzanias nåværende president er Jakaya Kikwete.

Nå kribler det i føttene. Tanzania, here I come!

1 kommentar:

  1. Ooo så spennende! gleder meg til å lære og høre mer om reisen din :-D stor klem

    SvarSlett