fredag 2. juni 2017

Hong Kong highlights

Disneyland
Disneyland i Hong Kong er en ganske liten park, men har likevel en magi over seg som bare Disnyland har. Vi kom inn gratis gjennom en venn av en venn, og jeg er ganske glad for at jeg slapp å betale over 500kr for å komme inn, for det syns jeg helt ærlig det ikke er verdt. Brukte 500kr på mat inni parken i stedet. Det er, som alle Disneyparkene, utrolig fint og gjennomført, men attraksjonene er det så som så med. 

Ocean Park
Ocean Park er en fornøyelsespark som er ganske mye større enn Disneyland. I tillegg til en del attraksjoner har de noen dyr, bl.a. pandabjørner og akvarium. Ocean Park driver også med informasjonsarbeid innen marinevelferd (jeg vet strengt tatt ikke om dette er et ord), og jobber for bevaring av miljøet og livet både i havet og på land. Attraksjonene er både flere og bedre enn i Disneyland, men maten er dyr og grusom.
 

MAT
Etter rundt fem uker i Hong Kong kan dere tro jeg har spist mye godt. Det har gått stort sett i asiatisk mat, mest kinesisk, men også endel japansk, koreansk, og vietnamesisk, himla mye gatemat, bl.a. deep fried squid og enorme mengder kokonøttjus. Mot slutten begynte jeg å crave vestlig mat, men etter ca en dag i New Zealand dagdrømte jeg meg tilbake til dim sum.
Peking duck 

I Mongkok ligger en liten sjappe ved navn King of Coconut som selger kokosnøttmelk som er det beste jeg noen sinne har drukket i hele mitt liv. Det er kokosnøttmelk blandet med kondensert melk og knust is. Hvis jeg kunne fylt kofferten med dette og tatt med meg hjem, hadde jeg gjort det.
Fish balls

Korean BBQ


Shopping
Jeg har litt plass- og vektbegrensinger på kofferten min, så jeg har greid å ikke ta helt av med shoppingen. Markedene vi var oftest på var Ladies Market og Temple Street Night Market hvor de selger klær, vesker, suvenirer og kunst. Jeg fikk da prutet litt og kjøpt en vekse.


Hong Kong Science Museum
Vi tok turen til the Science Museum. Samme som teknisk museum i Norge og alltid fullt av unger. Det er ganske lite og gammelt, med masse ulike puzzels og IQ-tester, så vi var der i minst noen timer og fikk vridd hjernene ganske kraftig. Det er gratis på onsdager og det passet bra, men koster ellers bare rundt 20 kr.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar