mandag 12. juni 2017

Blue Duck Station i Whakahoro

Videre gikk turen til Whakahoro som ligger i Whanganui National Park. Der bodde vi to netter på en stor gård som heter Blue Duck Station og her var det masse å finne på.  
Den første aktiviteten jeg bega meg utpå var horse trekking. Vi var en gruppe på fem som fikk hver vår hest og dro på en 3 timers ridetur rundt området. Vi startet om morgenen med mye tåke, men mens vi red oppover klarnet det mer og mer, og da vi var kommet på toppen av åsen hadde vi nesten helt blå himmel. Jeg storkoste meg på hesteryggen, så klart. Det er nesten et helt år siden jeg red sist, og jeg hadde savnet det skikkelig. Det er så koselig med hester.
Etter rideturen var det tid for en rask lunsj før neste aktivitet stod for tur. Nemlig bush safari. 

Vi fikk en omvisning av nærområdet og lærte om naturressursene, trusler og utfordringer og hvordan de jobber for bærekraftighet. De jobber hardt for å opprettholde bestanden av Blue Duck, som er en and som bare finnes i New Zealand. En av de største truslene for Blue Ducks er pungrotter, som også er en trussel for skogen og er ansett som et skadedyr. Hundrevis av feller ligger rundt omkring i skogen og bidrar til å holde bestanden av pungrotter nede. 
Vi dro til en foss der noen Blue Ducks holder til. 
 Etter å ha fått øye på endene hoppet vi i kayaker for å komme nærmere.
Det er alltid spennende og inspirerende å møte mennesker som har viet livene sine til å jobbe for bevaring av naturen og som mer enn gjerne deler sin lidenskap med alle besøkende. Etter noen hektiske, lærerike og morsomme to dager gikk turen videre til Tongariro National Park.

2 kommentarer:

  1. Den rideturen så helt eventyrlig ut! For et landskap å gå på tur i ��

    SvarSlett