fredag 26. mai 2017

Ten Thousand Buddhas Monastery

I Pai Tau Village i Sha Tin ligger et buddhistisk tempel. Gåturen opp er lang og bratt, men også ganske fantastisk. Man er hele veien omringet på begge sider av gyldne buddhaer i ulike situasjoner og positurer. Det heter Ten Thousand Buddhas Monastery fordi templet, plassen rundt og veien opp er dekorert med over ti tusen buddhaer i ulike størrelser, og ikke to er like! Det er rett og slett imponerende.














Byggingen av tempelet og plassen rundt ble påbegynt å 1949, og tok nesten 20 år å fullføre. Det er ikke lov til å ta bilder inni tempelet, men veggene, fra gulv til tak, er dekket av tusenvis av miniatyr buddhaer.






*****
Jeg er nå i Auckland, New Zealand og her er det så kaldt jeg holder på å stryke med, men har i stedet pådratt meg en forkjølelse. Det er deilig høstvær, men ingen av husene her har hørt om isolasjon eller oppvarming så dette blir noen interessante (evnt kalde) uker fremover. Reiseplanen er ikke helt klar enda, men jeg håper på å få med meg både nord - og sørøya, sånn når jeg først befinner meg i disse trakter. Jeg skal blogge om Auckland snart, men jeg har enda litt bilder fra Hong Kong jeg ønsker å publisere.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar