torsdag 5. mars 2015

lay down your heart

I går tok vi bussen til Bagamoyo.

Bussen kjører ikke med mindre den er stappfull, så min intimsone har virkelig fått kjørt seg (mannfolk slutt og brei dere). 

For en fantastisk by med en utrolig spennende historie! I dag er det en rolig og avslappet by, et fint avbrekk fra travle Dar. Men på 1800-tallet var Bagamoyo en av øst-Afrikas viktigste havner som var endepunktet for en av de tre rutene (i Tanganyika) som koblet innsiden av kontinentet med havet og resten av verden. Ruten ble brukt for å frakte slaver og elfenben, og fra Bagamoyos havn ble handelsvarene sendt til andre deler av verden. Bagamoyo var også siste stopp for David Livingstone i Afrika. Etter at han døde i Zambia i 1873, ble han fraktet til Bagamoyo og deretter til England. Vi var innom Caravan Serai Museum hvor en guide fortalte om Bagamoyos historie og om slavehandelen.






Vi møtte også en jente (som Stine tilfeldigvis kom i kontakt med sist hun var i Bagamoyo) som holder på å bygge et senter for barn og unge hvor de kan komme å lære forskjellige ting, som kust og dans og hvor de kan få mat. Kjempeimponerende å se hva hun har fått til, og ikke minst inspirerende! Hun har et årsstudium i utviklingsstudier, det er det. Jeg føler jeg bare har brukt de tre siste årene på å lese side opp og ned om alt som er galt med verden og kastet bort tid på tullefag (ja, exphil, jeg ser på deg), fremfor å faktisk gjøre noe konkret som betyr noe. Så klart er utdanning og kunnskap om utvikling viktig, men det er også veldig gøy og motiverende å se med sine egne øyne hva som faktisk er mulig hvis man bare går inn for det. Jeg fant ut etterpå at jeg gikk på videregående med henne, så nå har jeg vel fått bekreftet en gang for alle av verden er søren meg ikke særlig stor.

Bilder fra byen.


















Litt ting jeg kjøpte. Jeg har faktisk ikke handlet noe til nå, så da vi gikk innom et kjempefint kunstmarked og noen fine butikker tok jeg litt av. Man står og pruter for harde livet helt til man innser at 10kr fra eller til har nok litt mer å si for han enn for meg. Er likevel litt gøy å se hvor langt ned man klarer å få prisen. Her er noe av det jeg kjøpte. 

Et nyyydelig løvebilde som jeg falt for med en gang jeg så det. Det er stoort og jeg aner ikke hvor jeg skal henge det, men måtte ha det med meg.

Jeg klarte ikke velge bare ett masai-bilde så da kjøpte jeg likegreit alle tre. 

Kjøpte to av verdens diggeste bukser. De oppfyller kravene om å dekke bena, men fungerer likevel greit for en svett nordmann i 37 grader pluss. 

Nå er det under en uke igjen til vi stikker til Arusha. Planene frem til da er skriving på rapporten, spise og dra på kino!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar