lørdag 1. juli 2017

Wanaka og Queenstown

Wanaka er et utrolig nydelig sted. Det er en ganske liten by, omringet av fjell og med en stor innsjø, Lake Wanaka. Nå på vinteren er det et populært skisted. Her er det en haug med ulike flotte fotturer man kan gå.
Jeg gikk heller til Puzzleworld, som er et museum med utstillinger av optiske illusjoner. Av typen skjeve rom og masse puzzlespill og IQ-tester.
På vei inn til Queenstown, gjorde vi et stopp ved AJ Hackett Bungy og Kawarau Bridge, som er verdens første kommersielle strikkhoppsted. Der skulle noen fra gruppen hive seg utfor den 43 meter høya brua. Jeg hadde dessverre hverken råd eller mot til å hoppe i strikk, så jeg gjorde den litt rimeligere og noe mindre skumle aktiviteten - ziplining.
Queenstown er byen for gærningene som hopper i strikk, i fallskjerm eller svinger seg i verdens største huske. Alt det hoppet jeg elegant over, og tok turen opp til Queenstown Skyline i en gondol hvor man får fantastisk utsikt over hele byen. 
På toppen der har de også en morsom aktivitet kalt luge, som jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal oversette, men man sitter i en liten gokart-lignende bil og kjører kjempefort nedover i en løype og prøver og ikke velte i de krappe svingene. Det er sånn type aktivitet som er morsom uansett om man er 8 eller 80.
Ellers ble det mye gåing rundt i byen. Det er en veldig koselig by og ikke veldig stor. Jeg begynte her å innse at den eneste storebyen i New Zealand er Auckland. Queenstown har en litt sånn type vinterby/skiby følelse over seg. Her fant jeg også New Zealands beste sushi. 

Det siste bildet er fra et omvendt akvarium. Det vil si at alle menneskene stod bak et glass under vann og så ut på alle fiskene i vannet.
I Queenstown ble vi i fire netter i stedet for to, og det vil si at vi hoppet på en ny buss med nye folk da vi dro videre. Det er veldig koselig og sosialt å reise rundt med en gruppe folk, men alltid littegranne kjipt når noen andre eller en selv hopper av på ruten, for da ender man opp med å måtte si hadet til noen. Men dersom man er heldig møter man de plutselig igjen et annet sted på veien.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar