søndag 15. mai 2016

Toronto og Chicago

Hei og takk for sist! Jeg har hverken blitt spist av coyoter eller blitt tatt av skogbrann, men lever det glade cowgirl-livet i Alberta. Med PC-en på reparasjon og en ny vifte som fungerer som smurt er jeg nå klar for å legge ut masse bilder av alt som har skjedd de siste ukene. Første ut er turen til Toronto og Chicago! Turen var i midten av april og været var helt knall!

Vi fløy til Toronto fredag, og ankom hostellet vårt fredag kveld. Toronto er en kjempeflott by, og jeg kunne virkelig tenkt meg å bo der. Byen ser litt penere ut enn Vancouver, mye flotte gamle bygninger og folk var helt utrolig hyggelige. I løpet av en pause på kun et par minutter for å sjekke kartet, kom det tre stykker bort til oss for å hjelpe oss i riktig retning. Uvant for to skandinaver. Her hadde vi alt for lite tid! Skulle gjerne vært her en uke til, minst, for det var masse å se og gjøre.







Casa Loma er et gammel slott, som i dag blir brukt som museum og sett for innspillinger av flere kjente filmer. Man kan gå innom flere rom og se de møblene til de som bodde der før, og gå rundt i hemmelige ganger. I toppen av det høyeste tårnet var det flott utsikt over byen.




CN Tower brukte vi hele tiden som guide for å finne ut hvor vi var i byen og hvor vi skulle gå. Tårnet er over 500 meter høyt og fungerer som kommunikasjonstårn for Toronto. Med dotter i ørene tok vi heisen nesten 350 meter rett opp til obsersvasjonsdekket for å titte på byen fra fugleperspektiv. Der var også et glassgulv man kunne stå på å se rett ned. 



Ripley's Aquarium of Canada. Ordet akvarium sier vel seg selv, masse fisk, litt haier, noen hummer og en hel haug maneter. Ikke noe man ikke har sett før, men fortsatt ganske stilig. 




Det ble endel museer på denne turen, og heldigvis stod alle til forventningene. Vi var på Royal Ontario Museum som er Canadas største naturhistoriske museum og består av utstillinger fra alle verdens hjørner. Favoritten for begge var nok delen med dinosaurene. 












Vi måtte også så klart innom Ontario Science Senter, for det er rett og slett sinnsykt gøy med sånne museer hvor man kan ta på og leke med alt. Jeg likte dette bedre enn Science Senteret i Vancouver. Til tross for at dette er litt eldre, er det mye større, mer og gjøre, og delen med verdensrommet imponerte virkelig! Her kunne vi tilbragt hele dagen, følte vi gikk og gikk og det tok aldri slutt. 





Det finnes en katte-café i Toronto, og kattegale som vi begge er måtte vi så klart innom. 



Hockey Hall of Fame. Jeg måtte ta bilde med skiltet, men så lite sportsinteressert som jeg er, hadde jeg rett og slett ikke gidd til å betale 18 dollar for å gå inn å titte. Har allerede sittet gjennom en hel hockey-kamp så den delen er liksom dekket. Det får være måte på.
Little Norway Park. Jeg oppdaget denne ved en tilfeldighet på kartet og ble så nysgjerrig at vi måtte ta turen. Parken ligger på samme sted hvor treningscampen til det norske luftforsvaret var under andre verdenskrig. Steinen er fra Norge, og ble gitt til Canada som takk for hjelpen og samarbeidet under krigen og senere. (Jeg burde kanskje ha skrevet mer om dette, men jeg har sikkert noen onkler som kan fylle ut denne delen bedre enn meg?)


Etter noen flotte dager i Toronto, bar turen videre til Chicago. Mandag ettermiddag satte vi oss på nattbussen klare for tolv timer på rompa. Vi hadde så vidt rukket å krysse grensen og bytte buss i Detroit da vi ble minnet på hvilket sirkus USA egentlig er. Sorry meg altså, men de er virkelig noe for seg selv. Kalde, trøtte (en hylende passasjer og en like hylende bussjåfør hadde holdt oss våkne siden 4-tiden) og grinete prøvde vi å finne veien fra busstasjonen tidlig tirsdag morgen, mens jeg egentlig hadde mest lyst til å løpe tilbake til Canada. Vi fant heldigvis frem til Emmys venninne hvor vi bodde resten av oppholdet. Det første vi gjorde var å spise amerikansk frokost på en diner like ved, før vi stupte i seng for en laaang power nap. Reising tar på. Her hadde vi litt flere dager og hadde det derfor ikke like travelt som i Toronto. Vi gjorde litt turistting. og ganske mye shopping. 
Ostekake på the Cheesecake Factory. 


 The Bean

The Field Museum of Natural History. Dette må være det største museet jeg noensinne har vært i! Herregud, vi gikk rundt i timevis og jeg tror vi fikk med oss under halvparten. Helt utrolig flott og imponerende. Vi bare "wow!". 
Ja, det er en stein i treet. So many questions




The Art Institute of Chicago. Muligens det beste kunstmuseet jeg har vært på. Utstillinger fra hele verden, og mange kjente kunstnere. Det er noe beroligende med å vandre rundt i kunstmuseer og titte på rare og fine skulpturer og bilder.

Morsom historie: Jeg fikk øye på dette bildet fra andre siden av rommet. Det fanget oppmerksomheten min øyeblikkelig og jeg gikk rett bort for å se hva det var. Viste seg at min første tanke om "hjemme" stemte godt, for bildet er av Sandvika av Claude Monet


 Chicago deep dish pizza måtte så klart prøves.



Herregud så mye vi har spist og ledd og kost oss. Det var likevel veldig deilig å vende snuten hjemover mot Vancouver lørdag kveld hvor vi ble møtt av de besteste guttene på flyplassen som visst hadde savnet oss alt for mye. Vi hadde en utrolig fin og morsom tur og to nye storbyer kan krysses av listen. 

2 kommentarer:

  1. Herrelighet så utrolig kjekt du har det der borte! Tusen takk for etterlengtet blogginnlegg =)
    Veldig gøy å se alt du har gjort bli oppsummert i bilder. Kos deg masse videre!

    Klem fra Kjersti

    SvarSlett
  2. Onkel vurderer naa aa trekke tilbake det gule kortet du fikk for manglende museer og "historiske" besoek! Dette virker lovende!

    SvarSlett